Bburago Alfa Romeo 8C Competizione 1/18


Most egy kicsit más téma következik, semmi virtuáltuning, csak autóépítés, pontosabban modellezés.
Minap sikerült beszereznem egy 1/18-as Bburago összerakós készletet, talán nem meglepő, hogy egy Alfát választottam vörös színben. A fóliázott készletben szelektálva találhatjuk az alkatrészeket, külön van csomagolva a karosszéria, a felnik, a motor alkatrészek, a krómozott cuccok, és a szélvédők.

 Kicsomagolás után kivettem az összeszerelés útmutatót, amely szerencsére nem tartalmazza a magyar leírást, mondjuk miért is lenne benne... Egyszerű rajzon mutatja be az összeszerelést, a leírás szűkszavú. No mindegy, régebben úgyis volt szerencsém egy összerakós Fiathoz, abból már tudok egy-smást, szóval nem vagyok teljesen kezdő. A modell amúgy 8 éven felülieknek ajánlott, nem igényel ragasztást, némi kézügyesség, és egy csavarhúzó kell hozzá. Az alkatrészek döntő része műanyag (krómozott, vagy fekete), a karosszéria természetesen fémből készült. 

A kasztnit egyből kikapom, a szélvédő bepattintásával kezdem, a hátsó kinyitható könnyedén bemegy (egy csavar tartja, hogy kilehessen nyitni), de az elsőhöz nagy szerencse (és még több türelem) kell, mert könnyű eltörni. Szerencsére nem bénáztam el, így jöhet a motortér. A Fiat bonyolult motorjához képest ennek csak egy darabból van, így nem okoz gondot a bepattintása.

Ezután összeraktam a kerekeket, majd jött az egész modellezés legborzasztóbb része, a matricázás. Akinek már volt szerencséje ilyen készlethez, az tudhatja, hogy a matricákat bele kell tenni vízbe, majd onnan kézzel, vagy valami csipesszel a kasztnira tenni. Átlagban mindenhová felragad, kivéve a kasztnira. Egyetlen előnye, hogy nem kell kivágni őket. Az Alfa maszkra, a motorburkolatra és a farára könnyen felilleszthető, de a kerekekkel nem bírtam. A felnik középrészén van egy kis kúpos rész, ahol sehogy sem áll meg a logó, mindig leesik. Sokadik próbálkozásra sem marad a helyén, kissé fel is húzott. A hátsó rendszám matricája a vízből kivétel után érthetetlen okokból elszakadt, így lehetetlen volt felrakni rá. Ez is kimarad. Annyira nem fontos azért, mindenesetre lehetne belőle egy tartalék, néha jóljönne. 

Következő lépésben összeraktam a műszerfalat, felragasztottam a műszereket, jött a kézifék, középkonzol, ülések, biztonsági öv, semmi probléma. Majd jön az ajtók belső része, ez is gond nélkül a helyére pattan. Sikerélmény.

A futómű összerakása már azért komolyabb meló. A hátsókkal nincs különösebb baj, az útmutatón jól látszódik minden, felrakom a fékeket, rúgókat, kerekeket. Az elsőknél  már bonyolult kissé a helyzet, először ugyanaz a helyzet, mint hátul, majd helyére kell tenni a kormányrudat. Utóbbi alkatrész igen gyengére sikerült, összevissza hajlik, így ezzel kormányozni lehetetlen. Ezt leszámítva ezzel nincs komolyabb gond. Közben azért mindig megakad a szemem a karosszéria gyönyörű vonalain, és a hibátlan vörös festésen.

Az autó alváza kész, fenn vannak a kerekek, elvileg kormányozható is, megvan az utastér, a matricázás is úgy-ahogy, a szélvédők a helyükön, szerencsére a kasztnin egy karcolás sincs. A végére jön az alváz, és a kasztni "házasítása". A kettőt 8 csavar fogja össze, 2 az első futóműnél, 2 középen, 2 a hátsó kerekeknél, és szintén 2 leghátul. Nekem, csak nekem 9 csavart csomagoltak, szerintem már előre tudták, hogy kicsomagolásnál szétgurulnak majd. Így is történt, de azért megtaláltam mindet. (A Fiatnál 1-el kevesebb volt a csomagban, így kicsit késve, de végül az is be lett pótolva.)

Az összeillesztésnél pici gondom adódott. Nem vettem észre, hogy a féktárcsák nem egyforma vastagságúak, kb 1,5mm eltérés van az elsők, és a hátsók között. Remek hír, kezdjünk bontani! Tudni kell viszont, hogy a tengelyekről nagyon nehéz leszedni a fékeket, és a kerekeket, 10-ből 9-szer beletörik, ezzel kivonva a forgalomból a modellt. Kis erővel nem jön le, túl erősen leszedve meg eltörik. ;) Nem is  tudom hogyan, de sértetlenül sikerült eltávolítani az alkatrészeket, így semmi sem állt annak az útjába, hogy a megfelelő helyükre illesszem őket. Így a szoruló bal első kerék is simán forog, újabb siker.

Ismét helyére kerül a kasztni, csavarokkal rögzítettem, minden oké. Felkerül a hátsó lökhárító, és a teljes krómozott kipufogórendszer.  Beállítottam a kormányt, ha már kormányozni nem lehet, legalább álljon jól.
Sajnos megint egy kis problémába ütköztem. Az első lökhárító alatt van egy fekete koptató műanyag, 2 pöcök tartja. Az ezeknek tervezett "lyukak" viszont rendesen alulméretezettek. Belenyomtam, ahogy azt kell, a pöcök a helyén maradt, a koptató meg a kezemben.... No comment..... :)

Talán jogosan picit el is ment a kedvem az egésztől, de mivel már kevés volt hátra, mérgelődés helyett a munkát választottam. Ilyenkor jön jól egy erősebb pillanatragasztó. (ajánlatos venni egyet modellezés előtt;) Miután összeállt minden, felragasztottam a helyére a letört elemet. A ragasztás nyoma nem látszik alul sem, és erősebben áll ott, mintha a terv szerint lenne rögzítve.

Kb 1,5-2 óra szórakozás lett ennek a csomagnak a végeredménye. Az Alfa tehát teljesen elkészült, gyönyörű a fényezése, a kerekei, motortere, beltere, szóval minden.
Ennek a készletnek is van néhány hátránya, mint mindennek, ezek közé sorolnám a leírás hiányosságait, a könnyen letörő pöcköket, a kormányozhatóság hiányát, és a borzalmas matricázást. Valamint egyes részekkel egy 8 éves nem is boldogulna el. Ennek ellenére megbocsájtható neki, hisz ez egy Alfa. Nem is akármilyen! Egy hátsókerekes Alfa!


2 megjegyzés: